کاوش در میراث غنی و زیبایی طبیعی شهر بورسا، ترکیه

شهر بورسا، ترکیه

شهر بورسا، واقع در شمال غربی کشور ترکیه، شهری است که به طور یکپارچه تاریخ غنی خود را با زیبایی های طبیعی خود ترکیب می کند. بورسا که به عنوان اولین پایتخت امپراتوری عثمانی شناخته می شود، دارای اهمیت تاریخی است و گنجینه های فرهنگی و معماری فراوانی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد.

جمعیت بورسا 2،842،000 نفر است و آن را به چهارمین استان پرجمعیت ترکیه تبدیل می کند. بیشتر شهرهای بورسا سرسبز بوده و دارای پوشش گیاهی گسترده ای هستند ، از این رو نام بورسا در ترکیه (شهر سبز) است.

این شهر یکی از مهمترین شهرهای صنعتی ترکیه است که بسیاری از صادرات ترکیه به اروپا در این شهر تولید و صادر می شود.

بورسا با استانبول 230 کیلومتر فاصله دارد و علاوه بر اتومبیل های شخصی و اتوبوس ها ، از اسکله های ینی کاپی و کادیکوی و امین اونو در هر زمان از سال دیدن کنید. همچنین توسط بیوک چکمجه و باکرکوی و پندیک  در تابستان می توانید با کشتی از این شهر بازدید کنید. . سفر با کشتی حدود یک ساعت و نیم طول می کشد.

شهر بورسا، ترکیه

اهمیت تاریخی

بورسا به عنوان اولین پایتخت امپراتوری عثمانی، جایگاه ویژه ای در تاریخ ترکیه دارد. این شهر به عنوان مرکز سیاسی و اداری امپراتوری از سال 1326 تا 1365 خدمت می کرد. بسیاری از مکان های تاریخی بورسا گواهی بر این دوران هستند، از جمله ارگ بزرگ بورسا، که مناظری پانوراما از شهر و مناظر اطراف را ارائه می دهد.

یکی از نمادین ترین مکان های دیدنی این شهر، مسجد جامع است که با نام Ulu Cami نیز شناخته می شود. این مسجد باشکوه که در قرن چهاردهم ساخته شده است، دارای خوشنویسی های پیچیده، کاشی کاری های خیره کننده و مناره های سر به فلک کشیده است. این یک شاهکار واقعی از معماری عثمانی است و علاقه مندان به تاریخ باید از آن بازدید کنند.

گنجینه های فرهنگی

این شهر همچنین دارای یک صحنه فرهنگی پرجنب‌وجوش با موزه‌ها، گالری‌های هنری و تئاترهای متعدد است. موزه شهر بورسا مکانی عالی برای شروع کاوش فرهنگی شماست، زیرا مروری جامع از تاریخ و میراث شهر ارائه می دهد. این موزه مصنوعات، عکس‌ها و نمایشگاه‌های تعاملی را به نمایش می‌گذارد که گذشته بورسا را زنده می‌کند.

برای دوستداران هنر، موزه هنر مدرن بورسا یکی از ضروریات بازدید از موزه است. مجموعه متنوعی از آثار هنری معاصر توسط هنرمندان داخلی و بین المللی را در خود جای داده است. این موزه به طور منظم میزبان نمایشگاه های موقت است و اطمینان حاصل می کند که همیشه چیز جدیدی برای کشف وجود دارد.

زیبایی طبیعی

بورسا دارای زیبایی طبیعی خیره کننده ای است که آن را به مقصدی محبوب برای علاقه مندان به فضای باز تبدیل کرده است. اطراف شهر را کوه های سرسبز و سرسبز احاطه کرده اند، از جمله کوه معروف اولوداغ. در طول ماه‌های زمستان، اولوداغ به یک سرزمین عجایب زمستانی تبدیل می‌شود و فرصت‌های عالی برای اسکی و اسنوبورد را ارائه می‌دهد.

این شهر علاوه بر کوه هایش، دارای پارک ها و باغ های متعددی است. پارک مرینوس با باغ های زیبا، مسیرهای پیاده روی و امکانات تفریحی مورد علاقه مردم محلی و بازدیدکنندگان است. این مکان عالی برای استراحت و لذت بردن از یک پیک نیک در یک روز آفتابی است.

لذت های آشپزی شهر بورسا

هیچ بازدیدی از این شهر بدون افراط در لذت های آشپزی آن کامل نخواهد بود. این شهر به خاطر غذاهای متنوع و لذیذش که تحت تاثیر سنت های عثمانی و ترکی قرار دارند، مشهور است. فرصت را از دست ندهید و طعم اسکندر کباب نمادین را از دست ندهید، یک غذای لذیذ که با گوشت کبابی لطیف، ماست و سس گوجه فرنگی درست می شود.

بورسا همچنین به خاطر غذاهای شیرین خود، به ویژه دسر معروف İncir Tatlısı (دسر انجیر) و شاه بلوط شیرین معروف به Kestane Şekeri، مشهور است. این دسرهای لذیذ بهترین راه برای پایان دادن به یک وعده غذایی و رضایت شیرینی شما هستند.

آب و هوا بورسا

شهر بورسا دارای آب و هوای معتدل و کمی مرطوب مدیترانه است. تابستان های این شهر گرم و مرطوب است و زمستان ها بسیار سرد است. خشک ترین ماه های سال از ماه ژوئن تا سپتامبر در بورسا گزارش شده و در ژانویه و فوریه شاهد بارش برف شدید در این شهر هستیم که گردشگران زیادی را برای اسکی جذب می کند. به همین دلیل  فصل زمستان زمان گردشگری در بورسا است.

شهر بورسا ترکیه

حمل و نقل در بورسا

 بورساری نام متروی شهر بورسا است و به عنوان یکی از سریع‌ترین راه‌های حمل و نقل در این شهر است که در سال ۲۰۰۰ بنا شده و با استفاده از آن می‌توانید مرکز شهر بورسا را به اطراف شمال غربی این شهر سفر نمایید.

اتوبوس‌های شهر بورسا هم دو دسته هستند . اتوبوسهای بوآ که اتوبوس‌ عمومی شهرداری این شهر هستند و سیستم آهو که مختص اتوبوس‌های بخش خصوصی است. دیگر اتوبوسی که در این شهر وفور دیده می‌شوند اتوبوس‌های دالموش هستند.

شهر بورسا، ترکیه
شهر بورسا، ترکیه

جاذبه های گردشگری در شهر بورسا

مسجد  جامع بورسا

این مسجد قدیمی در شهر بورسا به سبک سلجوقی توسط سلطان بایزید اول عثمانی ساخته شده است. ساخت این مسجد از سال 2017 تا 1399 میلادی ادامه داشته و دارای 20 گنبد و 2 مناره است.

درخت قدیمی اینکایا (İnkaya)

شهر بورسا، ترکیه
شهر بورسا، ترکیه

در محله اویوک جی نا در شمال این شهر یکی از دیدنی ترین درخت های بورسا که تبدیل به یک جاذبه دیدنی شده است قرار دارد. درخت اینکایا قدیمی ترین درخت چنار شهر بورسا است.

آبشار saitabat  

شهر بورسا ترکیه

آبشار بسیار زیبا در دامنه کوه اولداغ که در 12 کیلومتری بورسا با ارتفاع 3 پا قرار دارد ، زیبایی چشمگیری به شهر بورسا بخشیده است.

روستای قدیمی جومالی کیزیک (Cumalikizik)

روستای قدیمی جومالی کیزیک
شهر بورسا ترکیه

روستای قدیمی جومالی کیزیک (Cumalikizik) یکی از قدیمی ترین روستاهای شهر بورسا در ترکیه است که بیش از 700 سال قدمت دارد. این روستا در شرق شهر بورسا و دامنه های شمالی کوه اولوداگ واقع شده است. در این روستا فرهنگ ، سنت ها ، آداب و رسوم ، معماری و شیوه زندگی مردم از اوایل دوره عثمانی تا به حال حفظ شده است. 

قدم زدن در کوچه های باریک و سنگفرش شده ، خوراکی های خوشمزه کافه ها و رستوران ها ، بازدید از مسجد چوبی و قدیمی روستا و چشمه ی زکیه خاتون و بازدید از حمام قدیمی روستا از جمله فعالیت هایی که می توانید در این روستا داشته باشید.

بورسا، جواهر پنهان ترکیه، ترکیبی بی نظیر از تاریخ، فرهنگ و زیبایی طبیعی را ارائه می دهد. چه عاشق تاریخ باشید، چه از علاقه مندان به هنر یا یک ماجراجوی فضای باز، بورسا برای همه چیزهایی برای ارائه دارد. میراث غنی، گنجینه های فرهنگی، مناظر خیره کننده و غذاهای لذیذ آن را به مقصدی ضروری برای مسافرانی که به دنبال تجربه ای اصیل ترکیه هستند، تبدیل کرده است.

پیوست به گفتگو

مقایسه ملک ها

مقایسه