میسیر چارشیسی استانبول

میسیر چارشیسی استانبول

میسیر چارشیسی (کاپالی چارشی استانبول ) یا همان بازار مصری ها که به عنوان بازار ادویه نیز شناخته می شود یکی از بزرگترین و قدیمی ترین بازار های سرپوشیده در استانبول است. در این بازار بیشتر محصولاتی مانند گیاهان دارویی، ادویه جات، دانه های گل و نیز در کنار آنها مواد غذایی مانند آجیل و محصولاتی از این قبیل به فروش می رسد و این بازار هنوز هم حال و هوای سنتی خود را از دست نداده و از لحاظ تاریخی دارای ارزش زیادی برای شهر استانبول می باشد. این بازار در منطقه امینونو (Eminönü) و در پشت مسجد جدید یا همان ینی جامیع (Yeni Cami) قرار دارد. یکی از نکات قابل توجه در مورد میسیر چارشیسی نیز این است که اکثر مغازه های آن روز های یکشنبه نیز باز هستند. 

گفته می شود در زمان امپراطوری بیزانس نیز در مکان همین بازار، بازار سرپوشیده دیگری وجود داشته است اما بازار مصری امروزی در سال ۱۶۶۰ و در زمان سلطان تورهان (Turhan Sultan) و به دست معمار مشهور کاظم آقا (Kazım Ağa) ساخته شده است.

میسیر چارشیسی استانبول

میسیر چارشیسی استانبول

این بازار در اوایل با عناوینی مثل بازار والیده (Valide Çarşısı) یا بازار جدید (Yeni Çarşı) شناخته می شد اما پس از قرن هیجدهم اسم آن به میسیر چارشیسی (Mısır Çarşısı) تغییر کرد. گفته می شود دلیل استفاده از این اسم این است که بودجه ساخت این بازار از مالیاتی که از مصر گرفته شده بود تامین شد. این بازار دو بار در بین سال های ۱۶۹۱ و ۱۹۴۰ دچار آتش سوزی شده و آخرین بازسازی و ترمیم آن نیز در بین سال های ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۳ توسط شهرداری استانبول انجام شده است. معماری این بازار به شکل حرف L انگلیسی است.

آدرس :

آسان ترین راه دسترسی به این بازار تراموای خط Bağcılar – Kabataş است که از ایستگاه امینونو تا این بازار فقط چند دقیقه راه پیاده خواهید داشت. برای دسترسی به این بازار از اتوبوس های 28T، 33TE، 46Ç، 47E، 54E، 66، 74A و نیز خط متروی M2 نیز می توانید استفاده کنید.
آدرس میسیر چارشیسی
Rüstem Paşa, Erzak Ambarı Sok. No:92, 34116 Fatih/İstanbul, Turkey

پیوست به گفتگو

مقایسه ملک ها

مقایسه